Ingyenes cégkivonat: mit kapsz valóban díjmentesen, és mire nem elég?

A cégkivonat a vállalkozások legalapvetőbb, ugyanakkor sok tekintetben rendkívül fontos és nélkülözhetetlen információit tartalmazó dokumentum. Ez ugyan ingyenesen is hozzáférhető, de a hitelesség szempontjából nem mindegy, hogy melyik verziót választjuk, hiszen az ügykörök követelményei mást is igényelhetnek.


Tartalomjegyzék

  • Mi az a cégkivonat?
    • Mit tartalmaz a cégkivonat?
    • Hol érhető el az online cégkivonat?
  • Ingyenesen is letölthető a cégkivonat?
    • Mikor kell fizetni a cégkivonatért?
    • Milyen hitelesítési opciók vannak?
  • Mikor elegendő az ingyenes cégkivonat?
    • Mikor lehet szükség hiteles vagy e-hiteles cégkivonatra?
  • Összefoglalás
  • GYIK

 

Mi érdemes tudni a cégkivonatról?

Egy cég vagy vállalkozás megalapítása már önmagában is nagy döntés, ugyanakkor semmiképp sem érdemes anélkül belekezdeni, hogy ne ismernénk a folyamatokat, illetve ne lennénk tisztában azzal, hogy ennek milyen jogi keretei, törvényi előírásai és természetesen dokumentációs követelményei vannak. Az első lépés tehát mindenképpen a tájékozódás, hiszen a megfelelő előkészítési lépések és dokumentumok megléte nélkül akár könnyen problémába is ütközhetünk. A dokumentumok tekintetében pedig természetesen a hitelesség is fontos, hiszen a legtöbb céges papírnak jól meghatározott felépítést, tartalmi összetételt kell követnie, hogy megfeleljen az előírásoknak.

Nem kivétel ez alól a cégkivonat sem, ami tulajdonképpen egy tájékoztató és egyben összefoglaló dokumentum, amiben a cég legfontosabb, alapvető információit rögzítik. Mivel a cégalapításkor a cégek kötelesek bejegyeztetni magukat a cégbíróságok által a hazai cégjegyzékbe, ezeket az információkat hivatalos formában is rögzíteniük kell. A cégbíróságok által üzemeltetett online cégjegyzékbe pedig lényegében az említett cégkivonat kerül be, ami ezután mindenki számára hozzáférhető, ha az adott céggel kapcsolatban szeretne előzetes és konkrét információkat szerezni. Erre természetesen az ingyenes cégkivonat letöltése a legegyszerűbb megoldás, de a hitelesség szempontjából nem feltétlenül ez a legjobb választás, de ezt persze a szándék és az ügyintézés típusa is szabályozza.

Mit tartalmaz a cégkivonat?

A cégkivonat az adott cég azonosító- és alap adatait tartalmazza. A felépítés szempontjából egy jól átlátható, kompakt és átgondolt struktúrával rendelkező dokumentumról van szó, melynek elsődleges célja a tájékoztatás. Ez az átláthatóság többek között ezért is fontos, hiszen a releváns információkat ilyen formán a legegyszerűbb kinyerni a cégkivonatból. Egy ingyenes cégkivonat tartalmi szempontból teljesen megegyezik a hiteles cégkivonattal, így ebben a tekintetben semmilyen különbséget nem találunk a két verzió között. Egy általános cégkivonat esetén jellemzően az alábbi elemekkel találkozhatunk:

  • Cégnév
  • Cégjegyzékszám
  • Adószám, statisztikai számjel
  • Székhely, telephely(ek), fióktelep(ek)
  • Cégforma (Kft., Bt., Zrt. stb.)
  • Főtevékenység és tevékenységi körök
  • Képviseletre jogosult személyek
  • Aláírási jogok
  • Tulajdonosok és tagok adatai
  • Jegyzett tőke
  • Bejegyzések, változások időpontja
  • Felszámolás, csődeljárás, kényszertörlés stb. ténye (ha van)
  • Cég státusza

Az ingyenes cégkivonatban szereplő információk tehát meglehetősen alapvetőnek mondhatók, de nagyban segítik az előzetes tájékozódást egy céggel kapcsolatban, ami a partneri kapcsolatok kiépítése előtt kiemelt jelentőséggel bír. Az utolsó két pont például rendkívül beszédes lehet abból a szempontból, hogy mekkora kockázatot jelent egy adott cég üzleti szempontból.

Hol érhető el az online cégkivonat?

A tárolt cégkivonat az E-cégjegyzékben és az Igazságügyi Minisztérium elektronikus rendszerein keresztül érhető el a legegyszerűbben. Ezzel pedig egy gyakori félreértést vagy zavart is tisztázunk, mely szerint cégjegyzék és cégkivonat nem ugyanaz. Utóbbi maga a dokumentum, mely alapvető információkat közöl az adott cégről, míg előbbi maga a rendszer, amiben ez tárolásra kerül és ahonnan pár kattintással is lehívható. Az ingyenes cégkivonat az információk hitelességét tekintve abszolút kifogástalannak tekinthető, de ügyintézések során ennek külön igazolására is szükség lehet.

Ingyenesen is letölthető a cégkivonat?

Az ingyenes cégkivonat nem csak megtekinthető, de ingyenesen le is tölthető, így az adatok később is azonnal rendelkezésre állnak. Ingyenes cégkivonat minden, a cégjegyzékben szereplő cégről kérhető. Mivel a Magyarországon alapított cégek a cégbíróságok felé bejegyzési és bejelentési kötelezettséggel bírnak, a rendszerben megtalálható vállalatok egyben egyfajta igazolást is kapnak, hogy működésük törvényes és az eljáró szerv tekintetében is elismert. Ha egy céget nem találunk meg a cégjegyzékben, az már önmagában is beszédes, de mindenképpen érdemes figyelni a cégjegyzékben szereplő bejegyzésekre, változásokra és a cég státuszára is, hogy elkerüljük a problémákat.

Mikor kell fizetni a cégkivonatért?

A cégkivonat onnantól veszti el ingyenes státuszát, hogy valamilyen hitelesítésre van szükségünk a használatához. Ez gyakran előfordulhat, hiszen például banki ügyintézésnél, esetleg pályázati eljárásoknál nem ritka, hogy hiteles, e-hiteles, vagy akár közhiteles cégkivonatra lesz szükség. Típustól függően az árazás eltérő lehet, ahogy az egyes hitelesítések között is találunk különbségeket. A legfontosabb tudnivaló azonban leginkább az, hogy az ingyenes cégkivonat inkább csak egy tájékoztató dokumentum, gyakorlati értéke a hivatalos ügyintézések során azonban jellemzően nincs. Ezekben az esetekben már szükség lesz valamilyen típusú hitelesítésre is.

Milyen hitelesítési opciók vannak?

A cégkivonat kapcsán az egyes dokumentum típusok közötti különbségtétel leginkább a hitelesítés mentén lehetséges, hiszen tartalmilag tulajdonképpen az ingyenes cégkivonat, illetve a fizetés ellenében igénybe vehető, hiteles verziók is megegyeznek, vagyis a legfrissebb, aktuális cégadatokat és esetleges változásokat tartalmazzák. A hitelesítés kapcsán azonban azt mondhatjuk, hogy nem mindegy milyen ügyintézési típushoz milyen hitelesítéssel rendelkező dokumentumot követel meg az eljáró szerv. Alapvetően három cégkivonat kategóriát különböztethetünk meg, de ezeken belül még plusz alternatívák is előfordulnak.

  1. Ingyenes cégkivonat: ezek a dokumentumok akár egy internetes keresés során is elérhetők, így egy ingyenes cégkivonat lényegében másodpercek alatt lekérhető. A dokumentum ugyanúgy friss és érvényes adatokat tartalmaz, de szerepe a tájékoztatásra korlátozódik, hiszen hitelesítés nélkül az ügyintézés során nem használható érdemben.
  2. Hiteles cégkivonat: ha egy cégkivonat hitelesítéssel rendelkezik, onnantól ingyenes státusza is megszűnik, vagyis alapszabály, hogy egy hiteles dokumentumért már fizetni kell. Ez ilyen cégkivonat ugyanakkor már használható ügyintézésre, legyen az papír alapú vagy elektronikus cégkivonat. Ez utóbbi esetben e-hiteles cégkivonatról beszélünk, mely elektronikusan aláírt, es3 formátumú dokumentum.
  3. Közhiteles cégkivonat: ez a kategória lényegében megegyezik a hiteles cégkivonatéval a legtöbb jellemzőit tekintve, ugyanakkor ez a dokumentum már egy magasabb hitelesítési kategóriába tartozik, melyet csak közjegyző, vagy az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálata adhat ki. Pályázatok kapcsán például csak ez a típus használható és természetesen ebből is elérhető online verzió, az e-közhiteles cégkivonat.

Mikor elegendő az ingyenes cégkivonat?

Mivel az ingyenes cégkivonat semmilyen hitelesítéssel rendelkezik, így sajnos hivatalos ügyintézések során nem is használható. Ez nem jelenti azonban azt, hogy ne lenne semmilyen gyakorlati értéke, amit az is jól mutat, hogy napi szinten is rengetegen töltenek le ilyen dokumentumokat az e-cégjegyzék felületéről. Az ingyenes cégkivonat ugyanis remekül alkalmas például olyan jellegű tájékozódásra, ami partneri kapcsolatok megkötése előtt megszokott vagy például akkor, ha egy új beszállítót szeretnénk ellenőrizni, esetleg kereskedőként a minket megkereső potenciális vevőket ellenőriznénk, hogy mennyire tekinthető stabilnak a cég működése. Mivel tartalmi szempontból az ingyenes, hitelesítéssel nem rendelkező és a hiteles cégkivonat is ugyanaz, így ha csak információkat szeretnénk gyűjteni egy adott cégről, felesleges lenne fizetni a dokumentumért, mikor az ingyenesen is bárki számára hozzáférhető a megfelelő online felületen.

Mikor lehet szükség hiteles vagy e-hiteles cégkivonatra?

A hiteles, e-hiteles és közhiteles cégkivonatokra a hivatalos céges ügyintézések során lesz szükség. Ezek típusai szerteágazóak, hiszen lehet szó banki számlanyitásról, hitelfelvételről, pályázati vagy közbeszerzési eljárásokról, bírósági eljárásokról vagy akár ügyvédi, közjegyzői ügyintézésről is. Mindenképpen fontos megjegyezni azt, hogy a hitelesítés típusának tekintetében az adott ügykör előírásai a mérvadók, így tehát az határozza meg, hogy elegendő a sima hiteles cégkivonat, vagy esetleg közhiteles cégkivonatra lesz szükség a jogszerű eljáráshoz. 

Összefoglalás

Az ingyenes cégkivonat egy mindenki számára hozzáférhető és letölthető dokumentum, ami az adott cég legfontosabb és legfrissebb adatait tartalmazza. Az ingyenes verzió semmilyen hitelesítéssel nem bír, így hivatalos ügyintézéshez nem használható, ám tájékozódásra és információgyűjtésre kiválóan alkalmas. UGyanakkor ha például banki ügyintézésről vagy pályázati eljárásokról van szó, nagy valószínűséggel hiteles vagy közhiteles cégkivonatra lesz szükség.

GYIK

Mit tartalmaz a cégkivonat?
A cégkivonat az adott cégről szóló legfrisebb és legalapvetőbb információkat tartalmazza, mint pl.: cégnév, cégtípus, székhely címe, tulajdonosok és tagok adatai, jegyzett tőke stb.

Hol érhető el az ingyenes cégkivonat?
A dokumentum pár kattintással megtekinthető és/vagy letölthető az e-cégjegyzék hivatalos oldaláról.

Mire használható az ingyenes cégkivonat?
Az ingyenes cégkivonat leginkább tájékozódásra és információk gyűjtésére használható, mivel hitelesítés hiányában a hivatalos céges ügyintézés során az eljáró hatóságok vagy felek többsége nem fogadja azt el, mint megfelelő formátum.

Mi a különbség a hiteles és közhiteles cégkivonat között?
A közhiteles cégkivonat a legmagasabb hitelesítési kategóriába sorolható dokumentum, amelyet csak közjegyző, vagy az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálata adhat ki. A hiteles cégkivonat ezzel szemben sokkal egyszerűbben hozzáférhető és számos céges ügyintézés során ugyanolyan jól használható.

Mennyi idő alatt kapom meg a hiteles cégkivonatot?
Az átfutási idő hitelesítési típustól függően változhat, de e-hiteles vagy e-közhiteles dokumentum esetén akár azonnal, percek alatt kézhez kaphatjuk a digitális cégkivonatot.