Miért lehet szükségünk aláírási címpéldányra?

Egyáltalán mi az az aláírási címpéldány, mit tartalmaz, és hogyan juthatunk hozzá? Ha Ön is cégvezető, vagy egy céget képvisel, akkor az aláírási címpéldánnyal biztosan találkozni fog a munkája során.

Ismerkedjünk meg az aláírási címpéldány fogalmával, és azzal, hogy mi a célja, ennek a dokumentumnak, pontosabban hitelesített okiratnak.

Mi az az aláírási címpéldány

Az aláírási címpéldány meghatározott tartalmi és formai kellékekkel rendelkező, közjegyző által hitelesett okirat, amely a cég képviseletében aláírásra jogosultak - cégbejegyzésre jogosultak - aláírásának mintáját, aláírásképét tartalmazza. Vagyis az aláírások képének azonosítására szolgáló dokumentum.

Célja, hogy a jogosult személyeken kívül más ne járhasson el a szervezet képviseletében, és nevében ne vállalhasson kötelezettségeket.


Ezt tartalmazza az aláírási címpéldány

Az aláírási címpéldány tartalmazza az aláíró személy adatait: nevét, születési nevét, lakcímét, anyja nevét, személyi igazolvány számát, lakcímkártya számát és adóazonosító jelét, elérhetőségeit, valamint pozícióját a cégben. Emellett tartalmazhatja a cég neve mellett a cég adószámát is.
Az okiraton szerepel még közjegyző aláírása és pecsétje, mert ő tanúsítja, hogy az aláíró vagy aláírók előtte, saját kezűleg írták alá a dokumentumot. Aláírási címpéldányt csak közjegyző állíthat ki, kizárólag ő erre a jogosult.

 

Teendő cégbejegyzés esetén

Ha cégbejegyzésre készülünk, akkor bírósági végzéssel és létesítő dokumentumokkal kell felkeresni a közjegyzőt, aki egy vagy több aláírási címpéldányt fog kiállítani.

 

Amikor szükségünk lehet az okiratra

Akkor, ha például a vezető tisztségviselő személye megváltozik a cégben, a változást bejegyző bírósági végzés előtt is szükség lehet a címpéldányra, vagy például a bankszámla feletti rendelkezés esetén, pályázatok benyújtásakor vagy szerződések megkötésénél.

Egy cég aláírási címpéldányát a CégTalálótól is rendelhetünk, elektronikus es3 aktába csomagolt pdf dokumentumként. A szolgáltatáson keresztül 0-24 órában közvetlenül az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat adatbázisából hiteles, hatályos adatokhoz juthat hozzá.

 

Mi az előnye?

Az aláírási címpéldánynak számos előnye van. Az egyik, hogy lehetővé teszi az aláíró személy személyes megjelenése nélküli aláírást. Ez különösen hasznos lehet olyan helyzetekben, amikor az aláíró személy messze van, vagy ha az aláírás sürgős és nem áll rendelkezésre elegendő idő a személyes megjelenésre.